Konkurs "Koszyk z widokiem na świat" - wyniki

Koszyk

Kochani Studenci EUD!

Podsumowanie Waszej pracy to z jednej strony moment arcyprzyjemny, bo widać jak na dłoni, jak dużo w tym konkursie zrobiliście i jak wysoko ustawiona była poprzeczka. Wykonaliście badanie (z niewielką pomocą lupy :). Zrobiliście dwie prezentacje – to doskonała lekcja jak je robić, by zainteresować odbiorcę, przekazywać czytelnie i zrozumiale treść, wyciągać wnioski. Obejrzeliście film i przeglądaliście materiały organizacji zajmujących się etycznym handlem. Wreszcie wymyślaliście jak obrócić wiedzę w czyn. Ale z drugiej strony jest nam tak bardzo, bardzo szkoda, że podium ma tylko trzy miejsca, podczas gdy wszyscy jesteście zwycięzcami. Tak profesjonalnych badań i pełnych zaangażowania pomysłów nierzadko nie powstydziliby się studenci „dorosłych” uniwersytetów.

Konkurs ma jednak swoje prawa. Oto Laureaci konkursu "Koszyk z widokiem na świat":

Tytuł Pierwszego Inspektora Handlowego oraz nagrodę – bon zakupowy o wartości 500 zł otrzymał JAKUB ADWENTOWSKI. W badaniu Jakub sięgnął po osoby, które ma pod ręką, czyli porównał stan wiedzy nauczycieli i uczniów, z dziesiątek liczb w tabelach potrafiąc wydobyć na koniec zwięzłe wnioski, potem etapy produkcji klocków Lego rozpisał tak dokładnie jak dokładne są instrukcje w paczkach z samymi klockami, a na koniec obalił mit, że liczy się wyłącznie zawartość, a nie opakowanie, dzięki temu, że zaplanował wszechstronną i popartą dokładnym przeszukaniem źródeł akcję, właśnie na temat opakowań.

Tytuł Drugiego Inspektora Handlowego oraz nagrodę – bon zakupowy o wartości 300 zł otrzymał KAROL SZAFARSKI. Tyloma osobami badanymi (okrągłe 88) co Karol mogą się poszczycić pracownie badawcze, a Karol nie zgubił się w gąszczu wyników i porównał konsumenckie nawyki dla kilku branż, następnie bitwą na poduszki podziałał nam wszystkim na wyobraźnię i dzięki temu wiemy, że z etycznymi poduszkami można spać z czystym konsumpcyjnie sumieniem, wreszcie Karol domaga się: „więcej zajęć na ten temat w szkole!”

Tytuł Trzeciego Inspektora Handlowego oraz nagrodę – bon zakupowy o wartości 200 zł otrzymał SEBASTIAN DUDA. Dzięki Sebastianowi wiemy jakie podejście do zakupów mają dorośli i dzieci oraz mężczyźni i kobiety – bardzo dużą liczbę danych, jaką zebrał, zgrabnie podsumował, następnie pokazał, że potrafi zajrzeć pod podszewkę komputerowego procesora. Całe szczęście więc, że firma, której się przyglądał spisuje się całkiem dobrze – żywa by nie uszła spod czujnego oka Sebastiana. Na koniec pokazał po co są procesory – po to, by zakładać strony internetowe uświadamiające ludzi!

Komisja postanowiła dodatkowo nagrodzić bonami zakupowymi o wartości 100 zł:

Filipa Jasiaka
, który swoją lupę pomnożył razy dwa i jednej użył do badania ankietowego, które przeprowadził, jak na 2012 rok przystało, w internecie, drugą lupą zaś badał etykiety herbat. Następnie zabrał nas w pouczającą podróż po kilku krajach azjatyckich, w których produkuje się części do elektronicznego czytnika, wreszcie imponuje wiarą, że nawet my, drobni konsumenci możemy wywierać wpływ na decyzje światowych gigantów.

Julię Magnuszewską, której raport jest zielony w formie i treści, w końcu o ekologii w nim mowa. Informacji jest tak dużo, że po przejrzeniu nikt nie pozostanie tak „zielony” w tej kwestii jak był wcześniej. Następnie, wyborem produktu w drugim etapie Julia zaskoczyła wszystkich i pokazała jak uczynić „etycznymi” nawet swoje zwierzęta, a w swojej akcji, bez owijania w bawełnę, pokazała problem nieekologicznej bawełny.

Natalię Zoń, która przeprowadziła swoje śledztwo na kilku frontach, postanowiła nawet napisać do firm odzieżowych – te nie odpowiedziały, co niekoniecznie jest porażką, bo o czymś przecież świadczy. Następnie sprytnie obnażyła brak istotnych informacji na etykiecie kurtki: wydawało się, że wszystko jest w porządku, ale Natalia pokazała, że diabeł tkwi w szczegółach, a przed jej czujnym okiem nic się nie ukryje.

Ponadto, specjalne wyróżnienia otrzymują:

Katarzyna Brzoza, która wzięła w krzyżowy ogień pytań panie i panów, dodatkowo porównała osoby wydające na zakupy mniejsze i większe kwoty, następnie odbyła badawczą wyprawę na Marsa, wreszcie uznała, że skoro jej szkolne otoczenie może być obojętne na problemy ludzi z innych części świata, trzeba te problemy wykrzyczeć w demonstracji.

Emil Jabłoński, który posługując się językiem obrazków, stworzył prezentację – jak na tematykę globalną przystało – zrozumiałą dla mówiących nie tylko po polsku, ale i po hiszpańsku, bengalsku czy w suahili. W pierwszym etapie wyprzedził nieco zadanie z etapu 2-go, no i na koniec przekonuje nas, że to my, robiący codzienne zakupy musimy się zmienić.

Grzegorz Jędrzejczak, który wykonał najbardziej soczystą prezentację: wycisnął z ankietowanych sprzedawców i przejrzanych etykiet żaden lurowaty sok, ale gęsty syrop, czyli skondensowane wnioski, które smakują pouczająco. Następnie dał nam kopa optymizmu, pokazując, że gdy na boiskach kopie się etyczną piłką, biznes może być fair-play. Do rozumu i sumienia konsumentów trafił z pomocą filiżanki „sprawiedliwej” herbaty.

Izabela Kowalczuk, z którą rozgryzamy informacje na etykietach i – jak mówi Autorka – odkrywamy, że te nie gryzą – trzeba tylko brać przykład z jej Babci i poświęcić chwilę na ich przestudiowanie – od podstaw, czyli chciałoby się powiedzieć: od butów, którymi zajęła się Iza w drugim etapie, Iza wie, że internet nie dociera do każdego – będzie więc propagować etyczną konsumpcję bezpośrednio w szkole.

Ewa Myszczyszyn, która wzięła kawę na ławę i pokazała, że brak informacji na etykietach produktów w tej branży jest tak porażający jak tygodniowa dawka kofeiny wypita na raz; w parze z kawą lubi być czekolada, Ewa nie przepuściła więc najpopularniejszej czekoladowej marce w Polsce. Na tym nie poprzestała – będzie propagować wiedzę o produktach fair-trade wśród znajomych.

Małgorzata Szelhaus, która pokazała, że nawet jeśli cudze chwalimy, to i tak głównie swemu ufamy, co pokazała na „dziecięcej” i „dorosłej” mapie świata. Rozłożyła na elementy pierwsze tak złożone, ale i wszechobecne urządzenie jak samochód, no i chyba słusznie uznała, że etyczną konsumpcję najłatwiej propagować wśród dzieci poprzez mówienie o problemie –właśnie – pracujących dzieci.

Aleksandra Śliwowska, która przygotowała prezentację interaktywną: prowadzi z nami rozmowę, stawia pytania, nie pozostawia nas obojętnymi a nic nie jest dla niej tajemnicą, następnie przekonuje, by głosować nogami i chodzić do tych sklepów, gdzie można wybrać buty przynoszące godny zarobek ich wytwórcom, na koniec Ola proponuje akcję angażującą – z pomysłem, czyli konkursem – oto sposób na zainteresowanie ludzi.

Aleksandra Ślusarczyk, która zrobiła doskonały użytek z konkursowej lupy, bo wyśledziła niewygodne dla kilku sportowych firm informacje, potem pokazała, że nie sama suknia zdobi człowieka, ale suknia ze świadomością, gdzie została uszyta i czy w godnych warunkach, dobrze więc, że z takim nastawieniem włączy Ola swoją klasę i szkołę w akcję informacyjną.

Marcin Żadło, który pokazał, że w szafie nastolatka może kryć się cały świat: przepytał sprzedawców, a następnie pokazał ile kilometrów przebywa koszula czy spodnie, by do nas trafić. Potem lupę zogniskował na jednego z producentów i ten nie wyszedł z tej konfrontacji obronną ręką, ale Marcin nie poprzestaje na oskarżaniu, namawia nas też do sensownych działań.

Z Waszych prac i komentarzy pod nimi płynie mnóstwo pozytywnej energii. Jesteście teraz grupą szczególną – zdobyliście wiedzę i świadomość na temat łamania praw człowieka w globalnej gospodarce i z inspektorów badających sprawę możecie teraz stać się jej orędownikami. Gorąco zachęcam Was, byście rozpowszechniali w swoim otoczeniu wiedzę na temat niesprawiedliwego traktowania pracowników w biedniejszych częściach, świata, pokazywali film, zaznajamiali z działalnością organizacji promujących etyczną produkcję i handel. Może rzeczywiście ktoś z Was przeprowadzi w swojej szkole, na osiedlu, w internecie akcję informacyjną? Szukajcie pomocników wśród koleżanek, kolegów i nauczycieli. Razem raźniej i łatwiej. Jeśli nie Wy, to kto? Z Waszym zaangażowaniem świat może być lepszy! 

Jeżeli uda się Wam zrealizować spotkanie informacyjne w szkole albo pokaz filmu dla przyjaciół, prześlijcie nam relację z tego wydarzenia, a może nawet kilka fotek. Obiecujemy  opublikować je na stronie EUD :)

wykrzyknik icon Bony zakupowe zostaną przekazane pocztą.

wykrzyknik iconZobacz: Regulamin Konkursu / Etap 1 / Etap 2 / Etap 3

wykrzyknik icon Zapraszamy na Forum EUD, gdzie utworzony został specjalny pokój poświęcony Konkursowi. KLIKNIJ!